Jak jsem se zapsal neblaze do dějin české textařiny, a skutečné poučení, které z toho plyne!

Je to takový coming out: kdysi jsem se stal hrdým tvůrcem hrdého claimu ještě hrdějšího nadějného časopisu Reflex. Tu prablbou frázi jsem uvedl za post-sozzi éry do oběhu. Jak že zněla? Reflex. Víc než časopis

A od toho konce roku 1992, věřte nebo nevěřte, se tato pozice zopakovala nastokráte, dělíc se na dvě větve. Ta první je podle výšezmíněného mustru klasickým NAŠE ZNAČKA víc než generikum kategorie viz např (doufám že) fiktivní Holásek, víc než zámečník… Druhá přidává akcelerující slůvko „jen.“

Přítel a kdysi už zase píárista, přesto však poctivý muž, operující pod přezdívkou Alen, založil na okouním webu klub, který se mimojiné sběru víc než reklam věnuje. A nejen klub. Hromadu toho nasbíráno. Klišé mocně pokračuje, a kdo dnes ještě něco takového dá do oběhu, buď nemá cit, anebo nemá přehled. Jednu ukázku vám nemůžu neukázat, protože jest to děs běs směs všeho nejhoršího, nejen tohoto klišátka:

A teď, když jste se pokochali, přijde naučná historka. Léta se ví, že jsem prapůvod tohoto (b)análu sepsal. Jen já vím, že to vlastně není pravda. A trvalo mi to pár let, než jsem na to přišel a vyvodil z toho teoretický závěr. Jak to vzniklo? Seděli jsme v kruhu agenturním v Leo Burnett Advertising, dumajíce o pozici značky, a chytrolín greenhorn Bigvilik povídá: „A nesmíme zapomenout, že Reflex je víc než časopis! Mají knižní vydavatelství, chtějí vydávat desky a dělat filmy…“ V ten moment mě přerušil Big Boss, nám již známý Papa Joe Havelka: „Vidíte, tady Vili to už vymyslel – Reflex. Víc než časopis!“ A já se nadmul.

Tak jsem byl mlád, hrd a blb!

A zmíněné poučení? Velmi často idea maker či kreativní ředitel nemusí být nutně tím, kdo danou věc, správnou a trefnou, vymyslí sám. Navzdory přetrvávajícímu pohledu na creative directory jako sebestředná monstra podle hesla „my way, or highway!“ to může být úplně jinak: Dobrý creative director dokáže ze změti nápadů, hesel, poznámek a keců na poradách, meetinzích a brainstorminzích najít a vyhmátnout to pravé, i když si toho nikdo jiný nevšimne. A jestli je víc než dobrý, ještě povzbudí dotyčného, zvláště je-li to jelito nezkušené, tím že mu vnutí autorství! Takhle se to snažím dělat, od doby, kdy mi to docvaklo…

(tak pravil víc než copy writer)
Advertisements

3 komentáře to “Jak jsem se zapsal neblaze do dějin české textařiny, a skutečné poučení, které z toho plyne!”

  1. alen Says:

    Za „kdysi píárista, přesto však poctivý muž“ dík, byl jsem 3x.

  2. bigvilik Says:

    Dobrý máš. Alen, smysli pro humorki, věděl jsem, že ten vtip coeníč, IMGO!

  3. Tento “Víc než jen blog” uzavírá magický kruh: “Víc než (jen) časopis” znova v oběhu! « Bigvilik's Brand Building Blog Says:

    […] “Víc než generické označení kategorie” je něco, za co si autor tohoto blogu tak trochu spolumůže. Ovšem zodpovědnost za pozdější inflaci a zplanění téhož tentýž odmítá, i když mu to […]

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: