Staroreklamní proroctví v doutníkovém dýmu

Kolega Peter Lelovič se na internetu oděl přezdívkou “Šedé sako.” Barva, která hlásá razantnost a ostrou estetiku bývalého accounta.

Takto mě nyní popsal:

“Bratr v sarkasmu. Produkt
staré zlé televizní reklamy.
Cigára starých značek, staré
koňaky a hůl, kterou vás požene,
pokud o reklamě začnete blouznit.”

Buďme shovívaví, a ponechme stranou rozdíl mezi cigáry a doutníky. Ten muž přišel z Balkánu. 😉

Co mne zaujalo, je explicitní dělení na starou, chcete-li “televizní” reklamní gardu, a novou, “digitální, social mediální,” avatgardu.

Jak dojemně se dějiny opakují! Ve zlatých časech ADinosaurů se po dlouhou dobu udržela podobná Iron Curtain.

Na jedné straně stály elegantní a uhlazené print housy, agentury či kreativní oddělení tvořícími krásné, ceny vyhrávající inzeráty. Jenže jim čím dál tím rychleji pod nohama tál ledovec podílu na trhu reklamy. Proti nim nadupaní, neurvalí youngsters z filmové a televizní branže, kterým trh rostl jen o trochu pomaleji než sebevědomí.

Rozvoj technologií a přesun komunikačního zájmu to vyřešil – běžný staroreklamní gardista musí ovládat printová i elektronická média. Situace se opakuje s novými médii, ovlivněnými technickými možnostmi, ale především změnou životního stylu prospects, potenciálních klientů.

Rozdíl je jediný, tehdy avantgardu stmelovalo sebevědomí mladých, sice hůře placených, ale pevných v kramfleku. Vydělávali agenturám většinu incomu, neboť právě jejich práce hýbaly běžným spotřebitelem. Jejich byla nejen budoucnost, ale i současnost.

Dnes je cítit podobná nadřazenost od lidí, stejně pevných v kramfleku, kterým patří budoucnost.

Ale ruku na srdce, přítomnost ještě ne. Já už se těším, až k tomu dojde, protože rozmáhající se technologie jsou úžasné, a hlavně podporují nové myšlenkové přístupy, dávají nepřeberně cest k účinku na prospects. Ale stále jsme ve stádiu přechodu.

Z doutníkového dýmu se dopouštím staroreklamního proroctví:

Brzy dojde k podobnému sloučení strategických i kreativních mozků a crews. Prostě toho ti, kteří budou chtít komunikační tvorbu a procesy řídit, budou muset umět a chápat víc.

A pak se zase životní styl otočí, a objeví se nové generace s novými skills. Zas a znovu celý obor půjde za prospects, protože kde jsou oni, tam musíme být i my. Jinde jsme zbyteční.

Business as usual.

Advertisements

6 odpovědí to “Staroreklamní proroctví v doutníkovém dýmu”

  1. Peter Volney Lelovič Says:

    No já bych to až tak ostře generačně neviděl… Ono – sebe bych stejnou logikou mohl označit za produkt 15% provize – a možná právě proto jsem jedním z jejich nejstarších nepřátel. Navíc, mediální změny jsou jenom malou částí mnohem širších proměn. Všeználek ve mně by ještě rád připomněl, že televizní agenti ve skutečnosti byli jenom evolučním stádiem rozhlasových. Taková soap opera byla vynálezem rádia.

    PS: Zvolil jsem název cigára z prostého důvodu. Nebyl jsem si jistý ortodoxí tvého kuřáctví – sám jsem doutníko-cigarillo-cigaretový univerzál. Jestliže jsem pohoršil tvou víru, buď mi odpuštěno, mohu změnit. Mimochodem, ten muž jenom ví, že jeho předkové přišli do severozápadní Panónie z Balkánu někdy před 700-800 lety. Sám Balkán nikdy nenavštívil a ani do budoucna neshledává jediný důvod, proč tak učinit. Seš si jistý odkud se tví předkové vydali „za rubež“ ;-)?

  2. bigvilik Says:

    Afriané mají přísloví „It’s easier to get the girl from the bush, than the bush from the girl.“ O Balkáncích to platí taky§ 😉

    P. S.: s rádii je to pravda, ale ta se nikdy nestihla rozvinout ve specializovaná kreativní studia uvnitř velkých agentur, zatímco v Leo Burnett i u Ogilvyho byla s velkou lítostí otců zakladatelů zrušena samostatná printová oddělení a spojena s „film/TV/zbytkem“ až v 50. letech.

    P. P. S.: Odkud se nesjeli? Germáni, Franci, cosi jako Keltové a i ten Slovan by se tam našel. No Eskymo, as far as I know.

  3. Peter Volney Lelovič Says:

    Ano, viděno z agenturní perspektivy to sedí. Jenomže ono všechny agenturní trendy svědčí o tom, že celý full-service ztratil význam. A začalo to vyčleňováním mediálek už někdy v polovině 90tých let.

    Teď jsme v období vakua. Rozsekáním na kousky agentury ztratili svůj původní nadhled nad značkami, outsourcing (včetně kreativy) má stále více výhod a původní full-service dneska jde oholit na pouze na poradenství kombinované s exekucí. Jenomže expertízu už od fullservisovek nikdo dnes moc neočekává – proto ta komodizace.

    Přesto si myslím, že je současný stav:

    a) odrazem toho, že „externí“ produkce se značně profesionalizovaly a zvládají i specificky reklamní požadavky bez toho, aby je někdo musel vodit za ručičku (kde jsou časy MNOU organizovaných preprodukčních mítinků…)

    b) lepší pro všechny zúčastněné (s výjimkou full-servisovek) – produkce se mohou specializovat, vzájemně odlišovat, mohou pracovat i pro konkurenční značky, těžit ze zkušeností z více oblastí (film, hudební klipy, on-line videa…) což je v konečném důsledku pro reklamu DOBRÉ

    Suma-sumárum ta profese nehyne, jenom se přesunula jinam. A rozhodně ji není konec..

  4. bigvilik Says:

    Obecně ano. K závěru se hlásím, vždyť právě o tom píšu.

    K reklamním schopnostem externích produkcí mám své výhrady – a MNOU organizované PPM rozhodně svou důležitost neztratily. 😉

    Problém je, že každý brand building vyžaduje synergii. V ideálním světě by jí měl být schopen řídit a udržovat klient. V tomto ohledu jsem dost skeptický, zvlášť pokud je klientem míněno stohlavé oddělení…

  5. Peter Volney Lelovič Says:

    No jo – to je pak otázka rozhraní – kde bys měl sedět… Zda mezi agenturou a produkcí, v produkci, nebo v business-intelligence agentuře.

    PS: BTW, kouknul jsem do svého genetického profilu a je to prý 24% „jižní typ“ (ať už to znamená cokoliv), 2% Aziat (tohle bych tipoval na ugrofinské vlivy), 27% anglo-sas (bůhsuď odkaď a co to je – vždyť jsou to v podstatě kelto-germáni), 32% čistý germán, jenom na 5% purebred Kelt a na 9% Slovan. Jedno procento neurčeno – to bude to zvíře ve mně. Zkrátka, z tohoto pohledu – ořech. Měl jsem na mysli fido. Ne nut ;-).

  6. bigvilik Says:

    Prostě Tatar, rozumíme.

    A co se sezení týče, „není tak důležité kde, ale na jak dlouho!“

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: