Čistokrevný banner!

Banner je médium, kde na malé ploše dá zkazit prakticky cokoliv!

Ideální příklad vizme zde:

vykupto

Začněme od detailů, tím emocionálním prožitkem veleslevy má být to, že kdosi kdesi v miniatuře kamsi kráčí do pryč?

“Zaregistrujte se ještě dnes…” – protože zítra to už nebude?

“Denně nové slevy!” (jistě nikde jinde nedosažitelné)

…a užívejte až 90% slevy!” (ještě že ne sto; a pokud jde o magické slůvko “až,” to už známe!)

Dílo vrcholí neuvěřitelným jménem miliónté odvozeniny slevového serveru: Vykupto.cz

Další server, co na vás křičí a dává povel, co máte udělat. A co jako? Vykoupit koho? Server? Poskytovatele slevy? Nebo je to jen zbožné přání protoobchodníka: nakup, zaplať a pal do piči!

Inu, všechno špatně, ale zase tak jako – čistě.

Advertisements

27 komentářů to “Čistokrevný banner!”

  1. Anonymní Says:

    pekny rozbor. budou přibývat další recenze reklamních výplodů?

  2. bigvilik Says:

    Ale jo, seč mi lenora dovolí!

  3. Jirka Says:

    „Zaregistrujte se ještě dnes“ je klasické CTA, kdy je potřeba zákazníka tlačit nějakým termínem. Tohle není provedené úplně šťastně, ale zase bych to nekritizoval za každou cenu.

    Jinak Vykupto není miliontá odvozenina, vzniklo pár hodin po Slevomatu. A já osobně jsem ho znal jako vůbec první slevový server a ze začátku jsem říkal „vykupta“ místo „slevomaty“ 😉

  4. Anonymní Says:

    pristup, ktery se rozmohl v reklame totalne zplostil komunikaci – v podstate staci zabrat „reklamni plochu“. jejim obsahem netreba se zaobirat – posklada se ze zavedenych sablon. ostatni prvky se ignoruji. o rozvoji (nebo budovani) znacky se neda mluvit, navazovani dialogu (alespon strednedobeho) s prijemcem sdeleni je velkou neznamou. citim z toho ciste utilitarni pristup – co kdyz uz tvurce „kreativy“ pracuje se stejnym postojem jako zadavatel – nakup, zaplať a pal do piči! to se pak neni cemu divit, ze se to siri ceskymi medii. chtel bych slyset debatu nad timto navrhem, kdyz se tvoril a prodaval.

  5. bigvilik Says:

    2Jirka: jenže tohle je přesně ten přístup, který je spotřebiteli buřt. Prdneme tam CTA? Tak tam hodíme to nejhorší možné.

    Ono totiž CTA (call-to-action, pro ty, kdo neholdují zkratkám) by měl být celý inzerát, ne?

    A že je „vykup.to“ historicky staré? No a? Ve vnímání spotřebitelů asi ne (v žádném výzkumu, co jsem viděl, nikde nefiguruje na top místech, jestli ano, pak se omlouvám za svou neznalost). A pravda je to, co spotřebitel tvrdí, že je pravda, i kdyby to nakrásně nebyla žádná pravda.

    A na srovnání se slevomatem je vidět ten otřesný rozdíl namingu. Slevomat i neznalému naznačí. U vykupto mám pocit, že mám přinést balík starých novin.

  6. Martin Tomčík (@martintomcik) Says:

    Proč hned zaregistrujte se? Vždy mě u podobných bannerů napadá, proč radši neukáží načechranou vybranou slevu a správně jej nezacílí. A „Prožijte slevy…“, pane bože…

    Jinak Vykupto podle mě patří mezi ty větší slevomaty, ale nedaří se mi najít důkaz (edit: http://www.lupa.cz/clanky/slevove-servery-po-expanzi-pred-nastrahami-jak-vypada-trh/ ).

  7. MartiN Says:

    Jako z pohledu brandu, kompozice nebo myslenky je to totalne stupidni. Otazka je, jestli si vykupto muze dovolit imageovou reklamu podobnou slevomatu. Nemaji brand, nemaji dostatecne zajimavou nabidku, takze logickou cestou byl vyber jednoduche stupidni pobidky. Navic verim, ze vetsina uzivatelu, na ktere je ten banner cileny uvazuje stylem – jeee, tady je sleva 90% tak to se na to podivam, jestli tam nahodou neni neco zajimavyho.

    Je to jak s reklamama na Vitanu. Kdyz se tam marketingovyho redietele zeptate, jestli mu neprijdou stupdini, tak rekne, ze samozrejme, ale ze na tu cilovku fungujou.

  8. Tomáš Bátrla Says:

    Díky za rozbor, pro mě jistě přínosné pranýřování slepě vybraného kusu naší kreativy. Většinu výtek beru, z profesionálního hlediska je to polotovar, ale funguje – jak se zmínil MartiN.

    Možná by bylo fajn trošku pozjišťovat, jak startupy fungujou a trošku se odprostit od stylu práce agentur placených za co nejdelší konzultace u klienta. Ty si rády nechají zaplatit zlatem za to, že nad jediným bannerem dumají dny a noci. O vlastní práci klienta vždy řeknou, že by se dala udělat mnohem mnohem lépe… jasně, klasická prodejní taktika 🙂

    == BigVilik – A na srovnání se slevomatem je vidět ten otřesný rozdíl namingu. Slevomat i neznalému naznačí. U vykupto mám pocit, že mám přinést balík starých novin. ==

    Jo jasně, my jsme před rokem a půl vzali první volnou doménu z batohu a prostě ji použili. Není to žádná pecka, ale začínat budování startupu vymýšlením nejlepšího názvu na světě je celkem často tragická chyba. Když vytváříte dnes startup, tak nehledíte nalevo a napravo, prostě bušíte, valíte a jedete. Do Vykupto jsme nainvestovali na počátku asi 10 000 Kč a měli dalších 20 tisíc na účtě pro život na přístích několik měsíců. V takové situaci jednoduše řešíte zcela jiné problémy než banery, design, grafiku, nejlepší název na světě, atd…. Že tam je pixel trošku vedle? Kluci to chvilku počká, máme tu stovky tisíc zákazníků hladových po skvělých slevách. Opřeme se do toho a jedeme dále. Zákaznící chtějí naše slevy a my musíme zařídit ještě A, B, C, D, ….. Dnes musíme obsloužit stovky tisíc zákazníků o kterých si někdo myslí že nám jsou u prdele. No naštěstí jsou zrovna zákazníci ti kdo nám nosí denní chleba a tak s jistotu můžu říct, že si vaše tvrzení je kec.

    == (v žádném výzkumu, co jsem viděl, nikde nefiguruje na top místech, jestli ano, pak se omlouvám za svou neznalost). ==

    No naštěstí naši zákazníci neřeší obal, ale vnitřek. Ušetřených přes 190 miliónů za rok a půl je pro mě dostatečně ok na to, abych věděl jak to dělat, do čeho energii dát a do čeho ne.

    Mimochodem ještě před páru lety z Ycombinatoru vycházely startupy, které měly hrozný design, nic extra název a i tam myšlenka nebyla zas taková pecka. Ale měly zakladatele se srdcem a odvahou něčeho dosáhnout, fungovat formou „ramen profitable“ a „reentless resourcefull“. No a teďka jsou to miliardové stratupy.

    Takže tak 🙂

  9. bigvilik Says:

    Děkuji za klasickou potrefenou husu.

    Řeknu Vám, Vás bych nechtěl za klienta, ani kdybych nějakou agenturu měl, či v nějaké dělal.

    Můj kec je můj kec, Vaše kecy jsou Vaše kecy. A že jsou to kecy.

  10. Dobrý copywriter Says:

    Já bych ten banner tak kriticky neviděl. Předně je potřeba si uvědomit hlavní cílovou skupinu, kterou jsou ženy kolem 30 let (+- 10 let). Pro ty je vybraná barva, možná i ta rádoby romantická fotka a slib prožitku celkem stravitelným soustem. Reklama musí prodávat, jak už hlásal David Ogilvy, takže pokud tento banner přivádí nové zákaznice, pak je to v pořádku. A neudělá s tím nic ani Váš rozbor, kterému bych téměř nic nevytknul. Ano, banner mohl být konkrétnější, ale pokud investice byla minimální a návratnost slušná, proč ne. Viděl jsem mnohem horší bannery a reklamy.

    Za mě jsou tam účinné prvky („nové“, „slevy“, „90%“, „denně“, výzva k akci), které šlo využít a zacílit mnohem lépe, ale pokud to prodává, proč ne? Banner vydělá na potřebný čas ke vzniku kreativnějších reklam nebo najmutí ostřílených copywriterů a pak jej někdo bude rozebírat třeba na školení copywritingu :-).

  11. bigvilik Says:

    Jejda, doby-copywriter nějak implicitně naznačuje, že třeba já jsem blbej. No díky!

    • Dobrý copywriter Says:

      Dobrý den, určitě jsem nic implicitně ani explicitně o Vás nenaznačoval, nemám to zapotřebí a nikdy to nedělám. Pokud jste z mého komentáře nabyl dojmu, že se jakkoli vyjadřuji o Vaší inteligenci, pak se omlouvám.

      Vyjádřil jsem pouze svůj vlastní názor na banner a na Váš rozbor jeho účinnosti. Pokud byste rozbor více rozvedl a navrhnul konkrétní změny či zlepšení, pak by mohla vzniknout plodná a užitečná diskuse. Osobně si myslím, že cílovka slevových serverů bude slyšet i na nedokonalou reklamu. Když vidím některé reklamy a teleshoppingy, prodává zdá se ledasco.

      Jinak Vykupto.cz se mezi slevovými servery střídá se Zapakatel.cz na postu dvojky za Slevomatem, takže úplné ořezávátko to také nebude :-).

  12. bigvilik Says:

    A teď ještě jednou k panu spolumajiteli – bylo mi řečeno od člověka, kterého si vážím, že jsem neuvedl důvody pro to, co říkám. A to je fair poznámka.

    Tak zaprvé, urazil mě ten tón: kritik chce sám tu práci (ani omylem), je z těch, co rádi vyssávají z klientů peníze sezením nad „jedním pixelem sem, jedním tam“ (fakt?), a nám to jede, jsme dynamičtí, župy žup.

    Vážně?

    Já nepopírám, že rozjezd je těžký, a možná se v něm vyskytnou chyby. Fajn. To, že jste zvolili blbý název, lze pochopit, ale ne omluvit (co takhle serunato.cz?).

    To, že něco je specifické, slyším za 20 let praxe furt. Výrobci okurek, piva, okeních tabulí i informačních systémů mi vždycky říkali, že ten váš posranej marketing funguje, ale my jsme specifičtí, protože…

    To, že jste neměli v divokém rozvoji čas na finesy marketingové komunikace? No prima, už jste na trhu přes rok a půl. Fakt ještě nemáte čas? A kdy nastane? Až půjdete do zapomnění?

    Jede vám to dobře? A nejelo by vám to líp se ZVLÁDNUTOU marketingovou komunikací? Ne? Protože klienti jsou debilové? Fajn, hlaste se u Nokie, prosím.

    Podcenění inteligence spotřebitelů je jistá cesta do pekel!

    A to sebevědomí typu „my makáme, a vy zbatečně kecáte v meetinzích?“

    Máte ušmudlaných 5,31% z trhu. Kdybste měli 53,1% – možná bych vaši sebedůvěru pochopil. Ale MÍ klienti, když měli stejný tržní podíl, většinou zadumaně žádali: „Něco s tím, kurwa, udělejte! A pronto!“

    Tak si sebechvalně vrňte svou. Uvidíme se za rok dva, tři.

    P.S.: A ty kecy, že vám chci prodat svou práci… Už jste byl u lékaře?

  13. bigvilik Says:

    2dobry-copywriter: Ano, však jsem argumenty snesl, teď jen čekám na oponenturu. Tedy jinou než „jsme dynamičtí, a vůbec!“

    Jsem připraven to i více rozvésti, ale s prominutím, dle svého. Nechci psát učebnici. i po dvaceti letech a hromadách cen, ale především hromadách case studies o pokroku svých klientů, nechci radit tou metodou, napiště „Teď, Sleva, Zadarmo!“

    😉

    P.S.: dvoja, nebo trojka…? A proč ne jednička, když tak tvrdě dřou? 😉

  14. David Grudl (@DavidGrudl) Says:

    > To, že jste zvolili blbý název, lze pochopit, ale ne omluvit (co takhle serunato.cz?)

    To zní příliš italsky. Nejkrásnější název pro slevomat mají na Slovensku: Zľava Dňa na doméně http://www.zlavadna.sk.

    Zlá. Vadná. Eská. 😉

  15. Tomáš Bátrla Says:

    No mě se na vašich rozborech nelíbí hlavně jedna věc.. řeknete, že je něco naprd, ale nenabídnete řešení. Vykupto je naprd název? Texty v baneru jsou špatné? Uveďte dle vás správné řešení. Jinak je to přeci jen štěkání psa na vesnici.

    To že název je špatný tvrdíte spíše vy, my jsme v rámci možností spokojeni. Jsme odlišní od všech mutací slova sleva a to je fajn.

    Pro vás ušmudlaných 5 procent by bral každý druhý, takže k tomu asi nic více neřeknu.

    Jinak by bylo fajn se neurážet, když sám urážíte, viz „nakup, zaplať a pal do piči!“

  16. bigvilik Says:

    Ano, kritika by měla přinést i pozitivní řešení. To slyšíme od potrefených hus vždy.

    Rada je prostá, co kdybyste na chvíli slezl z pidestalu své dynamické spokojenosti, podumal nad tím, jestli by to přece jen nešlo dělat lépe, a nenechal si poradit od profesionála, kterého si vyberete a kterému budete důvěřovat?

    Pokud takový jest, neboť vy již dopředu víte, jak by to bylo drahé, a jak by se vás snažili natáhnout.

    No, a k poslednímu bodu. Já myslím, že jste tu svými diskusními příspěvky dostatečně prokázal, že „nakup, zaplať a pal do piči“ je přesně váš obchodní model a přístup…

  17. Arthur Dent (@adent) Says:

    U mě panředitel dobrej… Jsou tam základní mantry „Googlu se taky smáli“ a „Naši zákazníci neřeší vzhled, ale oceňují naše kvalitní služby“ (aneb Ani v komentáři se nezapomeneme pochválit)

  18. bigvilik Says:

    Panu Kotkovi: příjemný pracovní den do Brna. Jistě máte ve vykupto.cz dosti napilno.

  19. FPL Says:

    Kotek: Hmmm. Parkrat jsem v nejaych netovych debatach reagoval na text, ktery se tykal me prace. Ale vzdy tak, aby bylo zrejme, ze jsem s tim projektem spojen. Povazuji to za takove nejake eticke _minimum_.

    BTW. V kterem patre sedite na Lidicke? Pri trose stesti muzete byt v me byvale kancelari. 🙂

  20. Anonymní Says:

    ohledne marketingove prace se start upy, prave na jednom pracuji. jsem graficky designer, co chce ulehcit klientum jejich praci se spravou znacky. a tak jsem se spojil software housem a zacli menit napad v produkt. taky jsem si myslel, ze mezi ajtaky budu zarit jako graficky guru a se svymi zkusenostmi z megaagentur dam vsechny do kapsy. omyl. narazil jsem u svych spolecniku na hodne vysokou latku a pekne se potim, abych dodaval nejen pekne obrazky, ale i funkcni. pres 3 mesice jsme hledali jmeno, hadali se do krve, az jsme za nej zaplatili $1.000. protoze na jmenu stoji ne produkt samotny, ale jeho schopnost sirit se, stat se zapamatovatelnym a drzet poselstvi. http://www.OpenBrand.com
    a jeste jedna podstatna vec, behem sporu o jmeno se hodne vyjasnilo, proc se pustit do toho projektu a jestli ta idea ma skutecne pevnou oporu uvnitr. to jmeno nas od te doby hodne spojuje. kdyz verite sami tomu, co o sobe rikate zakaznikum, to se pak presvedcuje svet daleko snaz.

  21. I hate gurus Says:

    Rubešovi, Dočekalovi a další verbeži (sama sebe častujíc nekriticky jako GURUové) nelze upřít jednu věc: zhanit umí vše. Bohužel to tím však končí. Jejich praktické znalosti jsou totiž na úrovni oslů. Všechno shodí, ale kdyby měli něco sami vytvořit, to by se jim asi polámaly hnátky. Tfuj.

  22. bigvilik Says:

    Děkuji nemytému anonymovi. Dočekalovi jistě praskne žilka, až uvidí své jméno s mým v jedné větě.

    Jo, a na oslu přicestoval Kristus Pán do Jeruzaléma.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: