MSM 50: Rány osudu

Jsou značky šťastné, mnohdy nezaslouženě, a jsou značky-pechvogelové. S některými se to táhne dlouhou dobu, jindy se osud přepóluje během okamžiku. A většinou s tím nic nenaděláte. Dokážete z nešťastné nenáviděné značky udělat… řekněme druhou nej- a nej-, ale to je tak všechno. Zato u šťastné značky můžete nasekat několik bot za sebou, a nestane se nic.

Příklady? Podívejte se na české pivní značky. Můj oblíbený Samson? Pechvogel už od zrození. Kdo ho zná, kdo o něm ví, o prapůvodním budějovickém pivu. A proti tomu Pilsner Urquell? Ta značka přežila bez škrábanců i jurodivou ideu komunikovat plechovky spojením s formulí 1. Což u piva národní hrdosti nebyla zrovna trefa. Chcete ještě většího šťastlivce? Bernard. Setrvalá pověst o rodinném pivovaru stále ještě funguje. A největšího šťastlivce? Svijany! Word of mouth šlape natolik, až se tamní management domnívá, že marketing je sprosté slovo.

Pechvogelů je dost. Pamatujete (vůbec) nešťastný Litovel, který slavně vytáhl s kampaní „Přišel, viděl, Litovel?“ Nečekaně brzo se zase zatáhl. A jak myslíte, že to trvalo, než se ujalo „Přišel, vypil, litoval?“ A hádejte, co si pijáci pamatují více?

Značky dokonce často umírají. Změní se společenský trend (brzo tě vyprovodíme, Marlboro!), zaspí se v technologii (spi sladce, Nokie!), nepodaří se přeskočit ze kry na kru (adie, Polaroid!), a na brandový Boot Hill odjíždí další funebrácký vůz. A pak jsou zázračná vzkříšení, těsně před příchodem nosičů: Apple, ARRI, Dacie. Za každou je jiný příběh, ale všechny si prožily okamžiky, kdy šly palce a šance dolů.

I když se značka vyhne smrti, nedokáže se vyvarovat chorob, které někdy ve své životní dráze pochytí. Tou nejhorší je bohorovnost. Přesvědčení o své dokonalosti. Utkvělá myšlenka, že zákazníci nás potřebují a že se budou vracet a kupovat, ať jim napovídáme cokoliv.

Pak obvykle přijdou rány osudu. Poučné a léčivé, pokud je přežijete.

Advertisements

3 komentáře to “MSM 50: Rány osudu”

  1. Radek Dolezal Says:

    No, hezky napsáno, ale není mi jasné, zda mluvíte o opravdovém pechvogelu (typu PanAm, který skončil tím, že mu vyhodili do vzduchu letadlo), anebo o tom, že některé značky mají pech na komunikaci.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: