MSM 108: Kódovaná komunikace

Umíme to všichni, omlel nás tak společenský styk. Proto vždycky znovu překvapí, když se vynoří autista jako Dr. Sheldon Lee Cooper, B.S., M.S., M.A., Ph.D., Sc.D., který i přes ty své doktoráty to nedokáže. Neumí dekódovat komunikaci.

My ano. Čteme-li pracovní inzerci, víme že „práce v mladém kolektivu“ znamená nevěř nikomu nad třicet, hledají-li člověka „zapáleného pro obor,“ nechtějí mu moc zaplatit, a chtějí-li „nadšence,“ míní mu platit stravenkami a dvěma vstupenkami na konference. Umíme rozkrýt seznamovací inzeráty: „bujará třicátnice“ je stokilová 40+ a „zachovalý, tichý padesátník“ je autista ve výslužbě. „Hledám solidního muže“ je výzva k výměně sexu za peníze a status, a pojem „hezké chvilky“ netřeba explicitně popisovat.

Jenže stejný překladač mají drazí spotřebitelé i pro vejšplechty marketingové komunikace.

Některé shluky slov rovnou vytěsní („garance nejnižší ceny,“ „jsme tu pro vás,“ „váš dodavatel čehokoli“ i „víc než každej druhej“). Jiné fráze jsou jednoznačně dešifrovatelné: „jednoduše si sjednejte na internetu“ = čtvrthodinový prudaformulář s nejistým výsledkem. „Domácí“ potravinářský výrobek značí, že linka, na níž byl smontován, je o něco menší než ta vedlejší, na které se míchá průmyslové hnojivo. A „nyní vylepšená receptura“ jest znamením, že už to bylo tak hnusné, že se to žrát nedalo – a proto výrobce s těžkým srdcem znovu vrátil do produktu trochu původních ingrediencí. O adjektivu „český“ by se daly napsat ságy, včetně zmínek o čistě českém orientálním koření.

Buďte, milí rádoby marketéři, ujištěni, že spotřebitel dokáže prohlédnout váš „výhodný balíček služeb.“ Ví, že za jednu věc, kterou potřebuje, musí současně platit i dvě naprosté zoufalosti, které nechce, nikdy nevyužije, ale prostě jste mu je vnutili. A on si to na vás bude pamatovat!

V dekódování je zákazník dobrý. Vy, kteří na něj takto mluvíte, si říkáte “marketéři.”

On si to přeloží jinak: tajtrdlíci!

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: