MSM 109: Hostina hotentotů

Občas to trochu zadrhne, ucho ustrne, mysl zaostří. To když míra reklamního blekotání překročí v kraji obvyklou míru. Místo češtiny ozve se hotentotština.

Jako tuhle: „Pro super start do každého dne hledejte Nestlé Pečeť celozrnnosti,“ vybídl hlas z televizoru. Sama o sobě nepříliš lákavá nabídka, navíc nesoucí všechny znaky strojního překladu. A strojního uvažování: značku neskloňovat a protlačit na první místo. I když z toho pak třeba vyjde povzdech ŠKODA POJIŠTĚNÍ.

Patvar Zlaté Esíčka.

Anebo dlouhý vláček nesklonných pojmů, oblíbený jen a pouze mezi marketéry. Ostatně představte si prostého milovníka automobilových sportů, jak kámošům oznamuje „Zítra odjíždím na Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup!“ Strašná, naštěstí vyloučená představa!

Nejen názvy je hotentot živ. Víte, co je to „aktivující olejový booster“? Chápu, co chtěli marketéři barvy na vlasy uživatelkám sdělit. Prostě bude to barvit a bude se to lesknout a je v tom tajemný vědecký bazmek. Myslíte ale, že sdělili?

A co skutečně sdělila paní, která u jakéhosi revolučně převratného hadříku (považte, jemně nikoli však křečovitě uchopíte, položíte na stůl a setřete prach a prostý binec) spotřebitelům předložila lákavou vizi „Objevte novou dimenzi úklidu beze šmouh!“? Co to znamená? Zkušená hospodyňka ví svoje: bude to stát víc, a čmouhy za tím zůstanou stejně jako za jakýmkoli nepokrokovým hadříkem. Novou dimenzi úklid získá, až se udělá sám.

Máme pocit, jak se blížíme svým potenciálním zákazníkům. A přitom mezi sebe a je stavíme hotentotštinu. A ještě si v tom libujeme: „Troufněte si na jemnost!“ Co prosím? Jo, aha, nic. Čokoláda mluví hotentotsky.

Léta jsme se posmívali zdeúřednímu ptydepe, které předvádějí služební orgánové. Už není proč. I prostá hasičská zpráva o likvidaci hnízda sršňů („Jednotka provedla ustavení vozidla AZ-30 a oblečení jednoho ze zasahujících hasičů do oděvu sršeň“) je proti naší marketérské hotentotštině zábavnější.

Hostina hotentotů nekončí.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: