MSM 115: Momentum a setrvačnost

Už když jsem se značkami začínal, zajímal mě jeden výraz: momentum. Neboli česky hybnost. Obvykle jím tehdejší světoví učitelé a mentoři brand buildingu dávali najevo, že dotyčná značka je jaksi svižná, že má švunk a je v ní uvnitř dost energie na to, aby se vlastní silou dostala dál.

Bylo to takové podivné slovo, a podivně blbě se překládalo. Hybnost? Dynamika? Nebo ten nejvydařenější termín, švunk? Časem zvítězila mnohem konzervativnější varianta: podle hýbajících se okrouhlých částí hodinářských strojků se tomu jevu začalo říkat setrvačnost.

A jádro zakopaného pudla je náhle tu: setrvačnost? Podle setrvačníku? Vy v tom pojmu necítíte pasivitu, čekání na to, až se rozmiganý kolotoč jednou zastaví?

Takže anglicky pomyšlené brandy mají hybnost. Znamená to, že v jejich definici, v jejich duši je něco, co jim umožňuje přeskočit náhlou krizi, dostat se přes okamžitou pochybu, zůstat ve správné trajektorii i když v tu chvíli nikdo nestojí u kormidla, anebo nikdo v tu chvíli ani neví, kde to kormidlo vlastně je. Prostě aktivita.

Jenže česky vymyšlené značky mají jen setrvačnost. Cosi, co dodělává, sílu, která se vytrácí, než ji zádrh a odpor materiálu zastaví. Jasně pasivita.

Zdánlivě je to jen školometská úvaha nad různými významy slov, která by v ideálním světě měla být synonymy. Jenže rozdíl mezi hybností a setrvačností je vidět na každém kousku marketingové komunikace.

Tady je „my žijeme,“ tam je „vaříme pro vás náš truňk už 634 let.“

Tady je „pojďte s námi snít,“ tam je „vaše tužby už mnoho generací spí u nás.“

Tam „běžte si za tím,“ tady „ono si vás to najde!‘

Momentum je, když kolem vás prolétne magor, skákající z hrany vesmíru a letící šusem k zemi. Setrvačnost je, když kolem vás zase jednu projde pohřební průvod Rudolfa II. s fáborem „Vzdejte úctu tradiční značce!“

Momentum. Oni se derou dopředu.

Setrvačnost. My čekáme, jak se to zastaví.

Už staletí.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: